Abstract
The School of Dentistry of the University of the Republic of Uruguay provides oral health care within the school’s student learning program. The quality of care provided is not evaluated.
Objective: to know the quality of care of the School of Dentistry of the University of the Republic of Uruguay by evaluating the satisfaction of the users seen during 2019.
Methodology: user satisfaction was studied through the dimensions of structure, process, and results of care. A telephone survey was conducted on a sample of 500 adult users seen during 2019.
Results: 303 users answered the survey. 72.6% reported being very satisfied with the care received, 94.1% would attend the service again and only 14.2% dropped out of care.
Conclusions: The quality of care at the School of Dentistry of the University of the Republic of Uruguay is very satisfactory for users. We found excellent ratings in all the dimensions studied and a lower dropout rate than that reported in other studies.
References
2. Uruguay. Ministerio de Salud Pública. Documento de trabajo para el taller 4 sobre la conceptualización de calidad en el SNIS Contenido [Internet]. Montevideo; 2017. Report No.: 5. Available from: https://www.gub.uy/ministerio-salud publica/comunicacion/publicaciones/10-anos-del-sistema-nacional-integrado-de-salud
3. Donabedian A. The Quality of Medical Care Methods. Science. 1978;200(26):856–64.
4. Donabedian A. Evaluating the Quality of Medical Care. Milbank Q. 2005;83(4):691–729.
5. Donabedian A. Quality assurance in health care: consumers’ role. Qual Health Care 1992;247–51.
6. Agudelo A, Valencia L, Oullón E, Betancur L, Restrepo L, Pelaéz L. Satisfacción y factores asociados en estudiantes usuarios del servicio odontológico de la institución prestadora de servicios de salud “IPS Universitaria”. Rev Facultad de Odontología Universidad de Antioquia 2008; 19: 13–23.
7. Ahmady AE, Pakkhesal M, Zafarmand AH, Lando HA. Patient Satisfaction Surveys in Dental School Clinics: A Review and Comparison. J Dent Educ. 2015;79(4):388–93.
8. De Paula Amorim L, Senna MIB, Alencar GP, Rodrigues LG, De Paula JS, Ferreira RC. User satisfaction with public oral health services in the Brazilian unified health system. BMC Oral Health. 2019;19(1):1– 9.
9. Lopez-Portilla JE, Pilataxi-Sánchez S, Rodriguez-Escobar LD, Velásquez-Rivera AC, López-Blandón MA, Martinez Delgado CM, Agudelo-Suárez AA. Determinantes de la satisfacción de la atención odontológica en un grupo de pacientes atendidos en la Clínica del Adulto de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia. Rev Gerenc y Polit Salud. 2013;12(24):209–25.
10. Blanco S, Toassi RFC, Laurino CG, Abegg C. Abandono de la atención odontológica en programas sociales desde la perspectiva de participantes y operadores sociales: el caso Uruguay Trabaja. Interface - Comun Saúde, Educ. 2019;23:1–15.
11. Alás-Guillén NJ, Arias Rivas DA, Calles Girón SY, Chacón Rico EA. Afluencia Permanencia Y Grado De Satisfacción De Pacientes Adultos De Las Clínicas De La Facultad De Odontologia De La Universidad De El Salvador, Periodo 2010-2014. Tesis de grado. Universidad de El Salvador, 2016. Disponible en: http://ri.ues.edu.sv/13836/1/17100421.pdf
12. Betin Portacio A, Guardela Simancas A, Infante Franco K, Díaz Caballero A. Satisfacción de los pacientes respecto a calidad de la atención odontológica en una institución pública universitaria de la ciudad de Cartagena. Duazary. 2009;6(2):95–101.
13. Hincapié A, Carvajal L, Alejandro L, Arias MAR. Satisfacción de los usuarios frente a la calidad de la atención prestada en el programa de odontología integral del adolescente y ortodoncia. 2001. Rev Fac Odontol Antioquia. 2004;15(2):5–11.
14. Universidad de la República. Facultad de Odontología, Comisión de Ccreditación. Encuesta usuarios de la Facultad de Odontología. 2018.
15. Universidad de la República. Facultad de Odontología. Informe autoevaluación 2018 [Internet]. p. 1–183. Disponible en: https://odon.edu.uy/sitios/acreditacion/wp-content/uploads/sites/50/2018/05/FORMULARIO-DE-DATOS-2018.pdf
16. Esperidião MA, Viera-da-Silva LM. A satisfação do usuário na avaliação de serviços de saúde: ensaio sobre a imposição de problemática. Saúde em Debate. 2018;42(spe2):331–40.
17. Tillé Y, Matei A. R. Sampling: Survey Sampling [Internet]. 2016. Disponible en: https://cran.r-project.org/package=sampling
18. Gómez G, Pereira L, Zoppis D, Orós C, Ascué N, Manber D, et al. Logro y nivel educativo alcanzado por la población. Montevideo: Ministerio de Educación y Cultura, 2018.
19. Lorenzo-Erro SM, Alvarez-Vaz R, Skapino E, Massa F, Moliterno P, Fabruccini A, Massa F, Moliterno P, Vilas B, Piovesan S, Cossetti L, Pisón F, Pesce R, Sanguinetti R, Gardiol M. Salud Bucal y Enfermedades no transmisibles en pacientes de un centro de enseñanza universitaria, Montevideo-Uruguay. Parte 1. Odontoestomatologia. 2020;22(36):55–64.
20. Dho MS. Factores asociados a la utilización de servicios de salud odontológicos. Cienc e Saúde Coletiva. 2018;23(2):509–18.
21. Miranda C, Peres M. Determinantes da utilização de serviços odontológicos entre adultos: Um estudo de base populacional em Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Cad Saúde Públicade Publica. 2013;29(11):2319–32.
22. Instituto Nacional de Estadística (INE). Actividad , Empleo y Desempleo Anual , Cuarto Trimestre y Diciembre 2019. Montevideo; 2020.
23. Moncada ÁMS, Tabares MAC, Sánchez A, Moreno MAG, Arévalo M, Peláez Y. Satisfacción de los pacientes atendidos en Clínica Odontológica de la Universidad Cooperativa de Colombia. Rev Nac Odontol. 2016;12(23):31–40.
24. Fachinetti Lembo V. La singularidad de la enseñanza ante la presencia del otro (paciente) en los espacios de formación pre-profesional del área de salud. Tesis de Maestría. Universidad de la República; 2015. Disponible en: https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/4471
25. Ruiz Rios M. Factores que condicionan la deserción de los pacientes a la atención odontológica en la clínica estomatológica de atención de la Universidad de la Universidad de Huanuco 2017. Tesis de grado. Universidad de Huanuco; 2018. Disponible en: http://repositorio.udh.edu.pe/bitstream/handle/123456789/1152/T_047_72257132-T.pdf?sequence=1&isAllowed=y