Peer tutoring:: the first curricular and optional experience at the Faculty of Dentistry - UDELAR.
pdf (Spanish)

Keywords

Student tutoring, Curricular, Admission, Educational Inclusion

How to Cite

Peer tutoring:: the first curricular and optional experience at the Faculty of Dentistry - UDELAR. (2019). Odontoestomatología, 16(23), 54-64. https://odon.edu.uy/ojs/index.php/ode/article/view/79

Abstract

In the context of politics promoted by the University of la Republic for students learning, the Faculty of Dentistry presents the frst curricular experience for student integration. We verify an important academic delay at frst two years of the Dentistry career. Te afliation process might produces, delay and dropout for newcomer. Interpersonal ties presents between peer students generate a persuasive role for continuing studies. Our institution challenge is to articulate strategies that contribute to neutralise the fragility at these stage, generating conditions for a better academic performance. Te Support Teaching Unit presents the curricular, optional, theorypractice course experience -Peer Tutoring- focusing on: formation of advanced students for social affective, personal and academic accompaniment to entire entrant cohort; semi voluntary process; an integral and multidisciplinary action of specialist people; mobilization of other institutional support actions; the establishment of an academic, administrative and co-government red of support.

pdf (Spanish)

References

1. Collazo M, Santiviago C, De Bellis S, Duffour G. Balance y recomendaciones para el desarrollo del PROGRESA [online] 2010. [Fecha de acceso diciembre 2012]. Disponible en:
http://www.cse.edu.uy/node/139
2. Collazo M, Seoane M, Hernández O. Perfil sociodemográfico y desempeño de los estudiantes de la carrera de odontología. Odontoestomatología 2011. 13(18):46-55
3. Serna M (coord). El rendimiento escolar en la Universidad de la República: una propuesta de indicadores de desempeño de los estudiantes. Montevideo: Comisión Sectorial de Enseñanza, UDELAR,
2005.
4. Diconca.B, dos Santos S, Egaña A. Desvinculación estudiantil al inicio de una carrera universitaria. Montevideo: Comisión Sectorial de Enseñanza, UDELAR, 2011.
5. Uruguay. Ministerio de Educación y Cultura. Estadísticas MEC 2011 [online] http://educacion.mec.gub.uy/innovaportal/v/1958/5/mecweb/estadisticas_educativas?3colid=927&breadid=927 [Fecha de
acceso] Setiembre, 2012
6. Casco M. (ponencia) V Encuentro Nacional y II Latinoamericano La Universidad como objeto de investigación. 2007. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires Facultad de
Ciencias Humanas.
7. Álvarez Pérez P, González Afonso MC. Estrategias de intervención tutorial en la universidad: una experiencia para la formación integral del alumnado de nuevo ingreso. Tendencias Pedagógicas [online] 2005. [Fecha de acceso 13 febrero 2014]. Disponible en: http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2010_16_14.pdf
8. Lázaro Martínez A. La acción tutorial de la función docente universitaria. Revista Complutense de Educación [en línea] 1997. [Fecha de acceso 13 febrero 2014]. Disponible en:
http://www.udc.es/cufie/ufa/patt/bibliografia/TitoriaUniversitaria/La%20accion%20tutorial%20de%20la%20funcion%20docente%20universitaria.pdf
9. Arbizu F, Lobato C, Castillo L. Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de psicodidáctica. 2005; 10(1)7-22
10. Mosca A, Santiviago C. Tutorías estudiantiles. Tutorías entre pares. [online] 2011.[Fecha de acceso 17 marzo 2014]. Disponible en:
http://www2.compromisoeducativo.edu.uy/sitio/wp-content/uploads/2013/10/libro_tutorias.pdf