THE COMPETENCE OF DENTAL INFORMED CONSENT PROCESS ON THE DEGREE FORMATION IN URUGUAY
PDF (Spanish)

Keywords

Dental Ethics – Dental Legislation – Dental Education

How to Cite

THE COMPETENCE OF DENTAL INFORMED CONSENT PROCESS ON THE DEGREE FORMATION IN URUGUAY. (2010). Odontoestomatología, 12(No. especi), 44-50. https://odon.edu.uy/ojs/index.php/ode/article/view/228

Abstract

Among the content required to acquire ethics and legal competences in dental education was agreed the Process of Informed Consent (PCI). This process was set up in different countries of the region as a routine practice in the dental clinic where professional and patient share the clinic decisions. In parallel with its implementation was constructed in the region for their broader ethical, legal doctrine and teaching university that was consolidated within the dental practice. It should then review the processes associated with the acquisition of ethical responsibilities that are deployed on the routes college of Dentistry. Therefore, the main objective of the study was to observe the teaching and learning process linked to competition Informed Consent Process for the formation of an undergraduate of Dentistry, Facultad de Odontología Universidad de la República.

 

PDF (Spanish)

References

Cardozo C., Rodriguez E., Lolas F., Quezada A. Ética y Odontología, una Introducción. Santiago de Chile. CIEB, Universidad de Chile; 2007. 195 pp

Gonçalves ER, Verdi MI. Os problemas éticos no atendimento a pacientes na clínica odontológica de ensino. Cien Saude Colet. 2007;12(3):755-764

García Rupaya CR. Inclusión de la ética y bioética en la formación de pre y posgrado del cirujano-dentista en Perú. Acta Bioethica 2008; 14(1): 74-77

Zaror Sánchez C., Vergara González C. Ética en el currículo de las carreras de Odontología. Acta Bioethica 2008; 14 (2): 212-218

Miguel R., Zemel M., Cocco L., Ruiz R., Sapienza M., Pólvora B., Iantosca A., Seara S. El Proceso de Consentimiento Informado en La Carrera de Odontología de la UNLP. Rev de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata. 2006; 3(1):39-43

Miguel R., Zemel M. El Consentimiento Informado en Odontólogos Residentes de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata. Acta Bioethica. 2006; 12(1):81-90 21.

Guerra R. Bioética en la malla curricular de odontología. Acta Bioethica. 2006; 12(1):49-54

Aires CP, Hugo FN, Rosalen PL, Marcondes FK. Teaching of bioethics in dental graduate programs in Brazil. Braz Oral Res. 2006;20(4):285-289

Fox E, Arnold, R, Brody B. Medical ethics education. Past, Present, Future. Acad Med 1995; 70: 761-769

Goldie J. Review of ethics curricula in undergraduate medical education. Med Educ 2000; 34: 108-119.

Berk N. Teaching ethics in dental schools: Trends, techniques, and targets. J Dent Educ 2001; 65(8): 744-750.

Goldie J, Schwartz L, McConnachie A, Morrison J. Impact of a new course on students´ potential behavior on encountering ethical dilemmas. Med Educ 2001;35:295-302

Couceiro Vidal A. Enseñanza de la bioética y planes de estudios basados en competencias. Educ médica. 2008; 11(2):69-76

Reid KI. Respect for patients' autonomy. J Am Dent Assoc. 2009;140(4):470-474

Tealdi J. C. (Director). Diccionario latinoamericano de bioética. Universidad Nacional de Colombia (Sede Bogotá), UNESCO Red Latinoamericana y del Caribe de Bioética; 2008

Simón P., Júdez J. Consentimiento informado. Med Clin (Barc) 2001;118(3):99-106 36

Maluf F., Carvalho G., Diniz J., Bugarin J., Garrafa V.. Consentimento livre e esclarecido em odontologia nos hospitais públicos do Distrito Federal. Ciênc. saúde coletiva. 2007; 12(6):1737-1746

Miguel R., Zemel M., Cocco L., Ruiz R., Sapienza M., Pólvora B., Iantosca A., Seara S. El Proceso de Consentimiento Informado en La Carrera de Odontología de la UNLP. Revista de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de La Plata. 2006; 3(1):39-43

Buendía López A. L., Álvarez de la Cadena Sandoval C. Nivel de conocimiento de la Bioética en Carreras de Odontología de dos Universidad de América Latina. Acta Bioética 2006; 12 (1):41-47

Bridgman H. Teaching and assessing ethics and law in the dental curriculum. Br Dent J. 1999; 187 (4):217-219